"IK HEB ER NIET ZOVEEL AAN GEHAD..."

Nee, dit prachtige boeket heb ik niet van een dankbare klant gekregen. In dit geval ben ik zelf de dankbare klant. Onze plaatselijke bloemist heeft een spaarprogramma met échte cadeaus en zo kon ik vanmorgen deze mooie bloemen inclusief vaas ophalen. Wat een leuk gevoel geeft dat wanneer je als trouwe klant op deze manier in het zonnetje gezet wordt!

Het zet me ook aan het denken: wat voor gevoel geef ík mijn klant? Een spaarprogramma heb ik niet en kortingen werken ook niet echt, heb ik gemerkt. Een iets lager bedrag zorgt er niet voor dat iemand ineens wél met zichzelf aan de slag wil. Uiteindelijk leiden het commitment aan jezelf en de tijdsinvestering tot succes.

Wanneer je echt een verandering wilt doorvoeren, zal je steeds opnieuw naar jezelf moeten kijken. Welke stap kun je vanaf hier zetten? Wat weerhoudt je ervan om dat te doen? Een Me.-scan kan veel inzichten geven en het gebeurt regelmatig dat er 'als vanzelf' al beweging ontstaat. Maar dan nog zul je voor grote veranderingen er echt bij moeten blijven, stukken die je minder leuk vindt van jezelf aankijken en keuzes maken.

Terug naar de vraag welk gevoel ik mijn klant geef. Ik geef best veel: gratis advies n.a.v. de gratis Me.-talentscan, ik neem ruim de tijd voor gesprekken, help mensen vaak nog even op weg met cv en motivatiebrief... en toch is er af en toe iemand die zegt: "Ik heb er niet zoveel aan gehad." Eerder vond ik dat best lastig, maar ik realiseer me steeds meer dat ik alleen kan aanreiken en begeleiden, maar de stappen zet je uiteindelijk zelf.